(doba čtení 3 minuty)
Maskoti jsou ambasadoři značek, týmů, zájmových skupin či lokací. Většinou se jedná o roztomilé designové postavičky nebo zvířátka. V Asii je jejich vzhledu věnována obzvláštní pozornost – přítomnost maskota zvedá popularitu a ruku v ruce s tím i prodejnost. Nepovedený maskot se naopak může stát terčem posměchu, jestli se však spolu s ním sníží i výnosy, je diskutabilní; lidé jsou zvědaví a různé obskurní kuriozity je přitahují.
(obr. vlevo: jeden z povedených maskotů N Seoul Tower v Jižní Koreji, obr. vpravo: nechvalně proslulý maskot města Nara v Japonsku)
Jihokorejskou hvězdou jasnou mezi maskoty jsou BT21.
BT21 vznikli v roce 2017 jako spolupráce mezi LINE FRIENDS (populární korejské postavičky) a světově známou kpopovou skupinou BTS. Nedlouho poté se ukázalo, jak geniální marketingový tah to byl. Skupina BTS tehdy fungovala na scéně již 4 roky a její popularita stoupala raketovou rychlostí po celém světě. Zadat sedmi členům úkol nakreslit roztomilé postavičky, které by rozšířily řadu existujících zvířecích přátel, se rovnalo jistému úspěchu.
A tak se jednoho dne sešli členové BTS v Line Friends Store v soulském Itaewonu u hranatého stolu, dostali do ruky papír a fixu a začali si kreslit:
(celý záznam o vzniku postaviček má 13 krátkých dílů, všechny dostupné na Youtube)
Během procesu kreslení členové do postaviček, ať už vědomě či nikoliv, vložili kus sebe sama, a tak jsou výsledné výtvory podobné svému tvůrci. Pokud BTS dobře znáte, uvidíte, jak se v každém z BT21 odráží vzhled, povaha a/nebo koníčky daného člena.
BTS samozřejmě nejsou profesionální kreslíři, proto jejich počáteční návrhy dokončili lidé, kteří téhle práci rozumí… a že se v některých případech opravdu nadřeli.😊
Pojďme si tedy představit sedmero unikátních animovaných postaviček a jejich šedobílého ochránce (v závorce vedle názvů je uvedeno jméno člena BTS, který se podílel na vzniku):
KOYA (RM)
Inteligentní koala má skvělé nápady a hluboké myšlenky, ale právě z urputného přemýšlení se mu chce pořád spát.
RJ (Jin)
Dobrosrdečná lama ráda vaří a jí. Je zdvořilá za všech okolností a dohlíží na mladší členy své „rodiny“.
SHOOKY (Suga)
Kulatý vtipálek rád vymýšlí žertíky a drobné zlomyslnosti namířené na jeho kamarády. I ve svízelných situacích nás učí, jak se dívat na věci s humorem a nadhledem.
MANG (J-Hope)
Totožnost tajemného tanečního nadšence s maskou koně byla nedávno odhalena a nechala fanoušky rozdělené na dva tábory – příznivce skutečné identity a odpůrce.
CHIMMY (Jimin)
Žluté štěně reprezentuje celkovou náturu skupiny BTS „work hard, play hard“.
TATA (Taehyung)
Princ planety BT disponuje nadpřirozenými schopnostmi a superelastickým tělem. Je to zvídavý podivín s uměleckými sklony a velkým srdcem na správném místě.
COOKY (Jungkook)
Králičí drsňák často posiluje a chce se stát velkým svalnatým ušákem. Žádná výzva není problém pro jeho nezlomnou vůli a výdrž.
VAN
Vševědoucí robot nepřetržitě ochraňuje BT21 a symbolicky zosobňuje fanoušky skupiny, kteří si říkají ARMY.
Raketový nárůst popularity postaviček vedl k vytvoření BT univerza, ve kterém spolu všichni žijí, navštěvují se, zažívají drobné strasti, velké radosti a dohromady je drží pevné pouto přátelství.
(všechny příběhy jsou dostupné na BT21 Youtube Channel)
Kamenné i online obchody po celém světě umožňují fanouškům nákup roztomilých maskotů v podobě nejrůznějšího merche, jak s oblibou říkám „od sirek až po letadla“ 😊 …
…LINE FRIENDS kavárny nabízejí BT21 nápoje a rychlé občerstvení…
…a nejzarytější fandové psychoticky vyplňují asijské profily rozsypaným čajem, aby se mohli stát jedněmi z mála neasijských hostů limitovaných kaváren a po zbytek života pak vzpomínat, že veškerý ten čas a uvalené peníze stály za výjimečný zážitek.
-endy-
OSLÍKUV SPECIÁL:
– k „odhalení Manga“ si dovolím poznámku, že bylo trapné a osobně jsem vnitřně nastavený tak, že nikdy neproběhlo, stále platí heslo „Nobody knows, if Mang is really a horse“ (a kdyby po sundání masky ukázali, že Mang je opravdu kůň s masku koně, tak by to aspoň bylo vtipné a svým způsobem chytré, jenže to oni né…)
– parůžky na hlavně Buddhy odkazují na množství volně pobíhajících srnek ve městě Nara (viz článek „A zase ty srnky„)
-mj-