(doba čtení 2 minuty)
Samsung, LG, Hyundai, Kia, K-pop, korejské filmy a seriály… Na stát s cca 50 milióny obyvatel, který někdy před 70 lety začínal ze zadních pozic, nevídaný soft-power. Jde o koncept šíření moci skrz přitažlivost, ne nátlak. Vysvětlím na příkladu. Můžete být nejzarytější odpůrci USA, ale na většině počítačů běží Microsoft Windows nebo macOS. Zapnete Facebook či Twitter a k večeru vygooglíte, u jakého hollywoodského bijáku zakončíte den. Platforma? Netflix, AppleTV+, Disney+, Amazon Prime, HBO Max. Široký výběr. I když, opravdu? A co to nakonec bude za univerzum? Marvel, Star Wars, Pixar…? Nebo si přečtete komiks? DC? A kde ho koupíte? Z Amazonu? A písničku Amerika od Rammsteinu znáte?
We’re all living in Amerika.
Amerika ist wunderbar.
We’re all living in Amerika,
Amerika, Amerika.
Říkejte si, co chcete, ale pro mnohé je takto život příjemnější, někdo by možná použil i slovo snesitelnější. Konečně, latinské rčení „panem et circenses“ (chléb a hry) bude platit po celou dobu lidské existence. Člověk se chce bavit a výčet značek výše je jenom příkladem toho, s čím můžete mít Ameriku rovněž spojenou. S hezkými věcmi.
Jižní Korea za necelé tři generace dokázala něco podobného, byť v menším měřítku, ale pořád je to malá země. Přesto, do práce jedete v Hyundai nebo autě Kia, v rádiu pustíte K-pop, večer po práci zapnete LG pračku a na nové Samsung televizi sjedete Squid Game (Hru na oliheň). Po kolikáté už?
Nejen výše uvedené dnes Jižní Korea vyváží do celého světa, v některých ohledech dokonce určuje módní trendy. Na zemi jejich formátu ohromný úspěch zamlžený faktem, že ne každý si s nimi jejich značky spojí. Zatím.
Navíc je zde i stinná stránka. Společenský tlak na dosahování maximálního výkonu ideálně ve všem, co děláte, vedl v Jižní Koreji k zajímavému fenoménu, kdy za součást úspěchu je považován i dokonalý vzhled. Vývoj byl přirozený a dává smysl. Uchází-li se o pozici dva stejně schopní lidé, upřednostníte „lépe vypadajícího“. V zemi, kde vznikalo při souboji o přední příčky příliš mnoho remíz, tak prostě vymysleli další kritérium. Pro nás zženštilí muži jsou v Jižní Koreji považováni za ideál krásy, za něco, čím máte být i vy.
Naštěstí ne vy v podobě turistů. Klidně mějte vousy, pihy, jizvy…a užijte si cestování po zemi blízké západnímu myšlení, stále však velmi exotické a s vlastní identitou. Jako k hostům k vám budou Korejci příjemní, uctiví a jejich kuchyni si možná odvezete s sebou domů. Jako my. Soft-power.
-mj-